مقالات

ویژگی های تخت کودک استاندارد

تخت کودک

یکی از مهم ترین وسایل دراتاق نوزاد تخت کودک است. توجه به کیفیت تخت، به خصوص که کودک در سال اول بیشتر تایم خود را در آنجا سپری می کند، خیلی مهم است.

در ادامه مواردی اشاره می شود که توجه به آن ها درهنگام خرید سرویس خواب کودک حائزاهمیت است.

ابعاد مناسب برای تخت کودک

اندازه تخت خواب به سن کودک و جثه او وابسته است و حتما قبل از خرید به این نکته توجه کنید که سایز تخت خواب مناسب کودک باشد زیرا اگر بزرگ تر از حد مجاز باشد علاوه بر اینکه فضای اضافی در اتاق اشغال می کند، هنگامی که کودک روی آن غلت می زند امکان بازگشت به حالت قبلش را نخواهد داشت و اگر تخت خیلی کوچک تر از کودک باشد برای کودک اذیت کننده می شود چون امکان حرکت آزادانه را از او سلب می کند.

استحکام پایه ها و لوازم جانبی

تخت خواب های کودک معمولا با طرح های کودکانه و شیک تولید می شوند توجه به نکات زیر موجب تشخیص کیفیت وسایل زینتی تخت در عین زیبایی آن می شود.

  • بررسی پایه های تخت به منظورشل نبودن و لق نزدن آن ها
  • چک کردن اتصالات قطعات به منظور بست شدن آن ها و جلوگیری از فروپاشی تخت بعد از مدتی
  • در نظر رفتن فضای داخلی تخت خواب برای نوزاد ضمن در نظر گرفتن دوره رشد او زیرا اگر این فضا کوچک باشد با توجه به رشد سریع نوزاد در این دوره جایش تنگ می شود.

  سادگی تخت خواب

توصیه می شود از تخت خواب های ساده که وسایل تزئینی و فانتزی کمتری دارند استفاده شود.

زیرا این متعلقات ضمن این که قیمت تخت را بالا می برد ممکن است کنده شده و به کودک آسیب بزنند و یا کودک آن را در دهان خود قرار دهد.

تشک و تجهیزات خواب

کودکان زیر یک سال بدون بالشت می خوابند زیرا باید سطح بدن آن ها کاملا یکنواخت و صاف باشد.

بهتر است برای انتخاب تشک و ملافه از پارچه های ضد حساسیت مانند پارچه نخی استفاده کنید.

رنگ اتاق

همان طور که می دانید رنگ ها در روحیه و احساسات خیلی تاثیر گذار هستند در اینجا نکاتی در مورد انتخاب رنگ تخت و وسایل دیگر توضیح می دهیم.

در اتاق کودکان بهتر است از رنگ های شاد متناسب جنسیتشان استفاده شود. عموما رنگ های صورتی دخترانه و آبی پسرانه شناخته می شود اما در نهایت همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد.

البته توصیه دیگر برای انتخاب تخت کودک خوب استفاده از پارچه با رنگ های روشن تر است تا کثیفی و آلودگی را بهتر نشان دهند و شما متوجه آن شوید.

در ضمن اگر اتاق خواب کودکتان کوچک است می توانید با بهره گیری از رنگ های روشن تر برای انتخاب وسایل آن جا را دل باز تر جلوه دهید.

جنس تخت کودک

تخت های نوزاد در جنس های فلزی و فرفوژه، چوب و mdf و نئوپان، پلاستیکی موجود است که جنس چوب مناسب ترین جنس برای تخت خواب هم کودکان  و هم بزرگ سالان است.

انواع تخت کودک

مدل های بسیاری برای تخت های کودکان طبق کارآیی های متفاوت آن ها ساخته می شوند که در زیر به برخی از ویژگی های تخت کودک خوب اشاره شده است.

کفی متحرک

برخی از تخت ها امکان تنظیم ارتفاع  را دارند که با این ویژگی می توانید ارتفاع تخت کودک را بنا به شرایط موجود بالا یا پایین ببرید.

معمولا در دوره نوزادی که وزن و تحرک کودک کمتر است و اصطلاحا طاق باز (به پشت) می خوابد و غلت نمی زند بهتر است ارتفاع کفی تخت زیاد باشد تا هنگام برداشتن و گذاشتن کودک در داخل تخت زیاد خم و راست نشوید.

اما کمی که کودک بزرگ تر شد و به دست و پا زدن و غلت خوردن افتاد کفی را کمی پایین تر بیاورید تا او را در برابر خطرات احتمالی ناشی از حرکاتش حفظ کنید.

مزایا تخت هایی که قابل تنظیم ارتفاع هستند به این مورد ختم نمی شود بلکه برای مصرف کنندگان صرفه اقتصادی دارد و نیازی به تهیه تخت دیگری با ابعداد جدید که فراخور سن کودک باشد نیست.

تخت های نرده دار

در برخی تخت ها از نرده ها و حصار هایی برای نگهداری کودک استفاده می شود که متاسفانه گزارش خطرات آن بیشتر از موارد جلوگیری از افتادن از تخت  بوده به همین دلیل استفاده از این گزینه توصیه نمی شود بلکه کش های ایمنی جایگزین مناسبی برای آن است.

تخت های چرخ دار

در برخی از تخت ها برای جابجایی راحت تر از چرخ استفاده شده که در صورت عدم نیاز به چرخ ها می توان آن ها را قفل کرد.